zrównoważona karta wyników
Koncepcja oceny zrównoważonego utrzymania ruchu z zastosowaniem zrównoważonej karty wyników i nie-addytywnej całki rozmytej
W odpowiedzi na wyzwania zrównoważonego rozwoju (SD), przedsiębiorstwa produkcyjne włączają ekonomiczne, środowiskowe i społeczne wymagania SD do swoich praktyk produkcyjnych i formułują miary do oceny skuteczności podjętych działań. Pomimo, iż w ostatnich latach opracowano wiele modeli i metod oceny zrównoważonej produkcji i wskazywano w nich na rolę utrzymania ruchu, to jednak poza aspektem finansowym nie rozważano w sposób kompleksowy wszystkich elementów wkładu utrzymania ruchu w wyniki zrównoważonej produkcji. Biorąc pod uwagę tę lukę badawczą, w artykule przedstawiono koncepcję modelu i procedury oceny utrzymania ruchu z perspektywy wymagań zrównoważonej produkcji. Autorzy integrują trzy wymiary zrównoważonego rozwoju (ekonomiczny, społeczny i środowiskowy) z perspektywami zrównoważonej karty wyników Kaplana i Nortona, jako podstawę do skonstruowania modelu oceny wyników zrównoważonego utrzymania ruchu. Dla tak opracowanego modelu zaprojektowano opartą na paradygmacie oceny agregatowej procedurę oceniania. Do agregacji składników oceny zastosowano całkę Choqueta, opartą na tzw. mierze λ. Następnie przedstawiono wyniki badań pilotażowych dotyczących określenia ważności i interakcji między perspektywami i kryteriami oceny zrównoważonego utrzymania ruchu w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej i spożywczej.
The concept of maintenance sustainability performance assessment by integrating balanced scorecard with non-additive fuzzy integral
In response to the growing sustainability concerns, manufacturing companies have to formulate measures to assess sustainable manufacturing performance, aiming at integration of sustainability aspects. Although various models and methods to assess the sustainability of production processes, and point the role of maintenance have been developed in recent years, contribution of all the elements of the maintenance to the results of sustainable production has not been comprehensively considered, since mostly financial aspects were analyzed. Taking into account this research gap, the article presents the concept of a model and procedure for assessing maintenance from the perspective of sustainable manufacturing requirements. Authors integrate three sustainability dimensions (economic, social and environmental) with Kaplan and Norton’s balance scorecard perspectives as a basis to develop the model of maintenance sustainability performance assessment. For the model developed, the assessment procedure based on the paradigm of aggregate assessment was designed. The Choquet integral, based on the so-called λ – measure, was implemented to aggregate the measures. Then, the results of research on determining the importance and interactions between the perspectives and criteria for assessing sustainable maintenance in enterprises representing the automotive and food industries are presented.
Zarządzanie utrzymaniem ruchu w zakładach komunikacji miejskiej w oparciu o zrównoważoną kartę wyników
Biorąc pod uwagę ważną rolę jaką pełni utrzymanie ruchu w firmach produkcyjnych i usługowych, pomiar i ocena wydajności eksploatacji ma kluczowe znaczenie dla konkurencyjności tych firm i ich przetrwania na rynku. Sytuacja ta jest szczególnie ważna w zakładach komunikacji miejskiej, w których pewne szczególne warunki brzegowe i szczególne cechy floty transportowej mają wpływ na politykę utrzymania ruchu i jej realizację. W niniejszym artykule przedstawiono dokładny przegląd różnych badań prowadzonych na całym świecie w celu określenia najbardziej odpowiednich i skutecznych wskaźników efektywności utrzymania ruchu, wybierając najważniejsze z nich i i udoskonalając je tak aby uzyskać zrównoważoną kartę wyników zarządzania utrzymaniem ruchu z ograniczoną liczbą parametrów. Zrównoważona karta wyników może być stosowana przez specjalistów utrzymania ruchu zakładów komunikacji miejskiej do oceny wydajności i skuteczności procesów konserwacji i stanowić będzie podstawę przyszłych analiz porównawczych dla tego typu przedsiębiorstw.
Maintenance management balanced scorecard approach for urban transport fleets
Attending the important role of maintenance function in any production or service provider company, the measurement and assessment of maintenance performance is crucial for competitiveness and future survival. That situation is even more critical in urban transport fleets where some specific boundary conditions and special characteristics will affect maintenance policy and implementation. This paper presents a deep review of different studies worldwide to define the most proper and effective maintenance performance indicators, selecting and refining the most important ones to obtain a reduced maintenance management balanced scorecard. That balanced scorecard is proposed as a main tool for urban transport fleet maintenance managers to assess efficiency and effectiveness of maintenance processes and will be used as a basis for a future benchmarking process for this type of companies.