Tadeusz CISOWSKI
Zrównoważony rozwój transportu miejskiego
W artykule zamieszczono krótki przegląd ważniejszych i aktualnych zagadnień składających się na problematykę "zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego". Omówiono dominującą rolę tej idei w polityce ekologicznej i transportowej Unii Europejskiej w ostatnich kilkunastu latach. Przedstawiono ważniejsze a zarazem perspektywiczne wysiłki naukowo-badawcze dotyczące budowy systemów zrównoważonego transportu miejskiego.
A sustainable development of urban transport
A short survey of the important and up-to-date questions dealing with the sustainable development of urban transport has been presented in the paper. A dominant role of this idea in the ecological and transport policy of the European Union for the period of the last a dozen or so years has been described. The most important and perspective results of the research and development efforts connected with construction of the sustainable urban transport systems have been discussed.
Analiza przyczyn powolnego rozwoju w Polsce intermodalnych przewozów kolejowo-drogowych
W artykule scharakteryzowano istotę przewozów kolejowo-drogowych w Europie. Przedstawiono zalety transportu intermodalnego, a w szczególności transportu kombinowanego. Omówiono stan aktualny i przyczyny powolnego rozwoju transportu kombinowanego w Polsce. Zwrócono uwagę na takie zagadnienia jak stan i jakość pracy terminali intermodalnych, stan infrastruktury drogowej i kolejowej, organizacja przewozów kombinowanych.
Analyze of insuficient increase combined transport in Poland
In this paper has been presented road-rail transport in Europe. Presented advantages of intermodal/combined transport. Starting at a rather low level, combined transport has developed in Europe today an important alternative in freight transport. Discussed possibilities and limitations insufficient increase Combined transport (CT) in Poland. Future development CT in Poland needs efficient and modern terminals, well maintained road and rail infrastructure, new organization rail-road logistics chains.
Transport intermodalny na bliskie i średnie odległości
W artykule przedstawiono możliwości realizacji przewozów kolejowo- drogowych na dystansach 150 - 500 km, rozumianych jako transport zunifi kowanych jednostek ładunkowych na małe i średnie odległości. Zdefiniowano czynniki determinujące wysokie koszty przewozów kolejowo-drogowych, a tym samym wpływające na efektywność tych przewozów przede wszystkim na duże odległości - powyżej 500 km. Zaproponowano kryteria, które należy uwzględnić aby transportem kombinowanym przewozić ładunki na mniejsze odległości. Zaproponowano do transportu, odpadów komunalnych, złomu, gruzu komunalnego, kruszywa budowlanego system ACTS - poziomego przeładunku standardowych pojemników wymiennych.
Intermodal transport over short and long distances
The article presents the possibilities for rail and road transport over the distance of 150-500 km, understood as transport of standardized loading units over short and medium distances. It identifi es factors determining high costs of rail and road transport, which have an infl uence on the effectiveness of this transport, in particular over long distances, exceeding 500 km. It puts forward criteria to be taken into consideration when carrying goods by combined transport over shorter distances. It suggests the use of ACTS (Abroll Container Transport System) - horizontal transshipment of standard exchangeable containers - for transport of municipal waste, scrap, municipal rubble, and construction aggregate.