Piotr Nikończuk
Wstępny model sedymentacji osadów lakierniczych w rekuperatorze kabiny lakierniczej
Odkładające się na lamelach rekuperatora osady lakiernicze powodują problemy eksploatacyjne. Przekroje poprzeczne kanałów rekuperatora stopniowo zmniejszają się i ostatecznie prowadzi to do zatkania rekuperatora. Oprócz oporów przepływu powietrza osady stanowią również opór termiczny przy wymianie ciepła. W artykule przedstawiono wstępne wyniki modelowania procesu sedymentacji drobin lakieru. Zaprezentowano model powstawania mgły lakierniczej zawierającej krople lakieru o określonej średnicy oraz stopień koncentracji drobin lakieru w kanale wentylacyjnym za filtrem. Wyniki symulacji porównano z wynikami pomiarów w rzeczywistych kabinach lakierniczych.
Preliminary modeling of overspray particles sedimentation at heat recovery unit in spray booth
Overspray sediments settling on the recuperator’s fins cause operational problems. The cross sections of the recuperator’s channels gradually decrease and finally it result in clogging of the recuperator. The layers of sediments cause air flow resistance and also heat transfer resistance. The paper presents preliminary results of sedimentation process modeling. The model of overspray creation takes into account a droplets size and particles concentration in air stream inside extraction ducting. Simulation results are compared with measurements conducted in three commercial spray booths.
Koncepcja miary niezawodności rekuperatora kabiny lakierniczej
Odkładające się na lamelach rekuperatora osady lakiernicze powodują stopniowe zmniejszanie przekroju poprzecznego kanałów rekuperatora. Skutkiem tego procesu są wzrosty oporów przepływu powietrza oraz oporu termicznego przy wymianie ciepła. Oba zjawiska wpływają negatywnie na niezawodność urządzenia. W artykule przedstawiono koncepcję miary niezawodności rekuperatora. W tym celu sformułowano podstawowe wymaganie niezawodnościowe (nieuszkadzalność) oraz zdefiniowano uszkodzenia utożsamiając je z utratą zapasu strumienia powietrza oraz zapasu efektywności wymiany ciepła. Na tym tle określono cechy zdatności urządzenia, granice ich obszarów oraz krytyczny czas utraty zdatności rekuperatora.
The Concept of Reliability Measure of Recuperator in Spray Booth
Overspray sediments deposited on the recuperator fins gradually reduce the cross-section of the recuperator channels. The result of this process is the increase in airflow resistance and thermal resistance during heat transfer. Both phenomena have a negative impact on the reliability of the device. This paper presents the concept of recuperator reliability measures. For this purpose, the essential requirement of reliability (indestructibility) was formulated and damage was defined by identifying it with the loss of air flow reserve and reserve of heat transfer efficiency. On this basis ability features of the heat recovery unit were assessed. Limits of features and critical time of recuperator loss of ability were also assessed.
An attempt at applying machine learning in diagnosing marine ship engine turbochargers
The article presents a diagnosis of turbochargers in the supercharging systems of marine engines in terms of maintenance decisions. The efficiency of turbocharger rotating machines was defined. The operating parameters of turbocharging systems used to monitor the correct operation and diagnose turbochargers were identified. A parametric diagnostic test was performed. Relationships between parameters for use in machine learning were selected. Their credibility was confirmed by the results of the parametric test of the turbocharger system and the main engine, verified by the coefficient of determination. A particularly good fit of the describing functions was confirmed. As determinants of the technical condition of a turbocharger, the relationship between the rotational speed of the engine shaft, the turbocharger rotor assembly and the charging air pressure was assumed. In the process of machine learning, relationships were created between the rotational speed of the engine shaft and the boost pressure, and the indicator of the need for maintenance. The accuracy of the maintenance decisions was confirmed by trends in changes in the efficiency of compressors.