Mirosław WENDEKER
Sekwencyjny wtrysk gazu silników spalinowych o zapłonie iskrowym
Wiele prac badawczych prowadzonych jest nad wprowadzeniem do produkcji pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne. Przemysł motoryzacyjny rozwija nowe konstrukcje napędów z precyzyjnymi systemami wtrysku paliwa i sterowania silnikiem. Determinuje to konieczność opracowania również odpowiedniego systemu sekwencyjnego zasilania gazem. Artykuł prezentuje opis oraz analizę takiego właśnie systemu opracowanego przez firmy NECAM i KOLTEC we współpracy z Holenderską Organizacją Badawczą.
Gaseous sequential injection in spark ignition internal combustion engines
Different institutions mąkę several investigations and researches on altemative fuel vehicles development. The engine and vehicle industry is currently developing new engines with sophisticated fuel injection and engine managment systems. The development of proper Gaś Sequention Injection system (GSI) was necessary, too. Paper presents description and analisys ofsuch GSI system developed by KOLTEC and NECAM companies in co-operation with Dutch Research Organisation.
Eksperymentalna analiza warunków pracy silnika samochodowego
W artykule przedstawiono wyniki badań warunków pracy silnika samochodowego w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Obiektem badań był silnik benzynowy 2,2 MPFI Holden z wielopunktowym wtryskiem paliwa, zamontowany w samochodzie dostawczym Lublin II. Uzyskane wyniki przedstawiono w postaci tablic gęstości czasowej poszczególnych stanów pracy silnika.
Experimental anałysis o f automotive engine conditions of operation
The paper presents results of research of automotive engine working conditions during the actual road operation. Investigations were done using 2,2, MPFI Holden gasoline engine mounted on the deliyery truck Lublin II. Obtained results were transformed into time density tables representing particular states of operation of the engine. The paper is summarized with some conclusions.
Badania eksploatacyjnej zmienności parametrów sterowania silników o zapłonie iskrowym
W artykule przedstawiono wyniki badań parametrów sterowania silnika samochodowego w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Myślą przewodnią artykułu jest przekonanie autorów, że badania eksploatacyjnej zmienności parametrów sterowania silników pozwolą udowodnić tezę o korelacji pomiędzy stopniem zużycia silnika a wybranymi parametrami algorytmu sterowania. Obiektem badań byty silniki benzynowe samochodów marki OPEL. Monitorowanie warunków pracy silnika było możliwe dzięki wykorzystaniu systemów transmisji pokładowej. Ze sterownika silnika złączem ALDL dane przesyłano poprzez interfejs do testera, a następnie do komputera. Rejestrowano je wykorzystując oprogramowanie firmowe. Następnie dane zostały poddane analizie. Artykuł zakończono wnioskami płynącymi z uzyskanych wyników badań.
Research on variability in control parameters for spark ignition engines in real-life operat
The article presents the results of an analysis of the control parameters for motor-car engines in real-life operating conditions. The main idea of the article is the belief of its authors that analyses of the variability of engine control parameters will allow to prove the proposition that there is a correlation between the wear and tear of an engine and the selected parameters of the control algorithm. The analysis has been performed in respect of petrol engines for OPEL cars. The monitoring of the engine working conditions was possible due to having used on-board transmission systems. Data from the engine controller were transmitted using an ALDL connection, through an interface, to a tester and then, to a computer. Data was registered using the company software. Subsequently, the data collected was analysed. The article ends with conclusions resulting from the analysis.
Laser scanning vibrometry applied to evaluate the quality of valve plates in LPG injection system
The article presents the basics of laser vibrometry and basics of introducing LPG injection system into ordinary car engine. It also shows examples of research results conducted using laser vibrometry in order to evaluate the quality of LPG injection bus. All the measurements where taken using Polytec vibrometer and this article presents the principles of conducting research using this equipment.
Analiza obciążeń węzłów łożyskowych silnika turbinowego w bezzałogowym śmigłowcu podczas manewru skok w górę i skok w dół
Artykuł stanowi część prac, w których dokonano usystematyzowania eksploatacyjnych stanów obciążeń łożysk zespołu wirnikowego silnika turbinowego FSTC-1, który projektowany jest w Katedrze Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych na Politechnice Lubelskiej. Silnik ten zakłada zastosowanie w zespole wytwornicowym łożysk gazowych w celu poprawy właściwości eksploatacyjnych. Jest to uzasadnione trudnymi warunkami pracy związanymi z dużymi prędkościami obrotowymi, wysokimi temperaturami oraz trudnym dostępem, co w przypadku łożysk gazowych nie stanowi większego problemu. Przedstawiono również matematyczny model możliwych do wystąpienia stanów obciążeń węzłów łożyskowych zespołu wytwornicowego. Analizę obciążeń przeprowadzono dla manewru skok w górę i skok w dół na podstawie przebiegu czasowego wysokości geometrycznej z radiowysokościomierza w oparciu o rzeczywiste badania załogowego śmigłowca PZL W3-Sokół. Zależność zmiany wysokości w czasie aproksymowano metodą najmniejszych kwadratów a następnie wyznaczono dla niej zmiany prędkości oraz przyspieszeń. Na tej podstawie wyznaczono wartości sił działające na łożyska zespołu wytwornicowego w warunkach statycznych jak i dynamicznych. Wartości te zostaną skonfrontowane z wartościami uzyskanymi podczas innych manewrów oraz posłużą, jako założenia wejściowe do projektu łożysk gazowych.
Analysis of the bearing nodes loads of turbine engine at an unmanned helicopter during a jump up and jump down maneuver
The article is part of the work, which was made to systematize the operating conditions of bearing loads in the rotor assembly of FSTC-1 turbine engine, which is designed in the Department of Thermodynamics, Fluid Mechanics and Aviation Propulsion Systems at Lublin University of Technology. This engine assumes the use of the gas bearing in compressor drive unit to improve the operating characteristics. This is justified by difficult working conditions associated with high speeds, high temperatures and difficult access, as in the case of gas bearings is not a major problem. A mathematical model of possible states of load bearing nodes in compressor drive unit was also presented. Load analysis was carried out for maneuver jump up and jump down based on the time course of geometric altitude from the radio altimeter based on real tests of a manned PZL W3-Sokol helicopter. The dependence of the altitude changing during the time was approximated by the least squares method and then the velocity and acceleration changes were determined. On this basis, the forces acting on the bearing in compressor drive unit under static and dynamic conditions were calculated. These values will be confronted with the values obtained during other maneuvers, and will be used as input assumptions to project of the gas bearings.